က်န္းမာေရးနဲ႔ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက

ဒီဘေလာ့ခ္ထဲကစာေတြကို တျခားေနရာမွာ ကြ်န္ေတာ့္ခြင့္ျပဳခ်က္မပါဘဲ ကူးယူျပီး မတင္ဘို႔ စည္းကမ္း သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

က်န္းမာေရး နဲ႔ ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက
• ျဖစ္တဲ့သူရဲ႕ အသက္၊ က်ား-မ ေျပာပါ။ ေရာဂါလကၡဏာ ၁-၂-၃။ တခုတိုင္းက ဘယ္ေလာက္ ၾကာျပီ။
• လိုအပ္ရင္ က်န္းမာေရးရာဇဝင္၊ ဓါတ္မွန္၊ (အာလ္ထြာေဆာင္း)၊ ေဆးစစ္ခ်က္၊ လိုအပ္ရင္ အိမ္ေထာင္၊ ကေလး၊ ရွိ-မရွိ။ ေနတဲ့တိုင္းျပည္၊ ျမိဳ႕ထည့္ေရးပါ။ လူနာမည္၊ ေနရပ္လိပ္စာ အတိအက် ကိစၥမရွိပါ။
• ေဆးနာမည္ေရးရင္ Trade name ကုမၸဏီကေပးတဲ့နာမည္ သာမက Generic name ေဆးနာမည္ ထည့္ေရးပါ။
• ေဆးစာ၊ ေဆးစစ္ခ်က္၊ ေဝဒနာေတြကို စကန္လုပ္ျပီးျဖစ္ျဖစ္၊ ဓါတ္ပံုရိုက္လို႔ျဖစ္ျဖစ္ ပို႔ႏိုင္ပါတယ္။ ဓါတ္ပံုကို ခြင့္မယူဘဲ အသံုးမခ်ပါ။
• အိမ္ေထာင္ေရးနဲ႔ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာေမးခြန္းေတြကို Facebook ကေန မေမးပါနဲ႔ မေျဖပါ။ တိုက္ရိုက္သာ ေမးပါ။
• အီးေမးလ္ အခက္အခဲရွိလို႔ Facebook Comment မွာျဖစ္ျဖစ္ Chat box မွာျဖစ္ျဖစ္ေရးရင္လဲ အားသလား၊ ေမးလို႔ရလား ေရးမေနဘဲ၊ တခါတည္း ေမးခြန္းသာေရးလိုက္ပါ။
• SMS အေရးအသားမ်ိဳးကို မဖတ္ပါ။ ျမန္မာစကားကို အဂၤလိပ္စာလံုးနဲ႔ေရးတာကို မဖတ္ပါ။
• ဘေလာ့ခ္ နဲ႔ ေဖ့စ္ဘြတ္မွာ အေမး-အေျဖေတြကိုသံုးတဲ့အခါ ေမးတဲ့သူရဲ႕ ကိုယ္ေရး အခ်က္အလက္ေတြ မပါေစရပါ။
• ဖုန္းဆက္ျပီးေမးရင္ Time zone မတူတာေရာ၊ အသံထြက္ လြဲႏိုင္တာေရာေၾကာင့္ အဆင္မေျပပါ။
drswe01@gmail.com ကို (အီးေမးလ္) ပို႔ပါ။

• (ဘေလာ့ခ္) ေတြထဲ ဝင္ဖတ္ဘို႔ အၾကံျပဳပါတယ္။
- http://dts-medicaleducation.blogspot.in/ ေဆးပညာစာမ်ား
- http://dts-medicaleducation-adult.blogspot.in/ အသက္ (၁၈) ႏွစ္ျပည့္မွဖတ္ပါ ေဆးပညာစာမ်ား
- http://yamuna-online-clinic.blogspot.in ယမုန္နာ ေဆးခန္း
- http://my-sayawun-life.blogspot.in/ ဆရာဝန္ဘဝ အမွတ္ရတာေတြ
- http://dts-political-page.blogspot.in/ ႏိုင္ငံေရး စာမ်က္ႏွာ
- http://www.facebook.com/pages/Dr-Tint-Swe/490031307758025?skip_nax_wizard=true ေဖ့စ္ဘြတ္

Tuesday, August 20, 2013

Weight loss ပိန္ခ်င္သလား

Q: ဝတဲ့လူက ပိန္ခ်င္တယ္ ပိန္တဲ့လူက ဝခ်င္တယ္။ ပိန္တဲ့နည္းေတြ သိေပမဲ့ မလိုက္နာနိဳင္ဘူး။ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ။

ေမးတဲ့သူကမ်ားတယ္။ နမူနာေလာက္သာထည့္ပါမယ္။ ဒုကၡေပးႏိုင္သည္။
Q 1: ဝတဲ့လူက ပိန္ခ်င္တယ္ ပိန္တဲ့လူက ဝခ်င္တယ္။ ပိန္တဲ့နည္းေတြ သိေပမဲ့ မလိုက္နာႏိုင္ဘူး။ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ။
Q 2: အဝလြန္ရင္ ကေလး မရဘူးလို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ သမီးအရပ္က ၅ ေပ ၁ လက္မကို ကိုယ္ကေလးခ်ိန္က ၁၂၈ နဲ႔ ၁၃ဝ ၾကားမွာ ရွိပါတယ္။ သမီးအေနနဲ႔ ကေလးမရမွာ စိုးရိမ္တဲ့ထဲမွာ သမီး ဝတာလဲ ပါပါတယ္။ အခုေတာ့ က်န္းမာေရး အေနနဲ႔ တပတ္ကို အနဲ႔ဆံုး ၆ နာရီ ေလာက္ကို အားကစားလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဝလြန္ၿပီး ကေလး မရႏိုင္ေလာက္တဲ့ အထဲမွာ ပါ-မပါ သိခ်င္ပါတယ္ဆရာ။
Q 3: ကြ်န္မ အရင္တံုးက ေပါင္ ၁၃ဝ ပါ။ ကေလးေမြးၿပီးေတာ့ ေပါင္ ၁၅ဝ ပါ။ ခုထိေပါင္မက်လို႔ပါ။ Weight loss ပိန္ခ်င္သလား ရွာတာမေတြ႔လို႔ပါ။ ေက်းဇူးၿပဳၿပီး ေၿဖေပးပါရွင္။
Q 4: Please write for how to slim down.

ပိန္ခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ အေမးမ်ိဳးက ေမးၾကသူ အေရအတြက္လည္း မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ မ်ားပါတယ္။ “ဘာေျဖလာမလဲ ဆိုတာေတာင္ ရိပ္မိေနသူေတြက ေမးတာမ်ိဳး” ျဖစ္တတ္တယ္။ နည္းေတြသိေပမဲ့ မလိုက္ႏိုင္လို႔၊ အခ်ိန္ယူတာၾကာလို႔ လူမပိန္ေသးလဲ စိတ္မပိန္ပါနဲ႔။ “လွလို႔ ဝလို႔” ဆိုတာလည္း အလြန္ နားဝင္ခ်ိဳလွတဲ့ ႏုတ္ခြန္းဆက္ဘဲ မဟုတ္ပါလား။

ဆရာမတေယာက္ ရွိတယ္။ သူလဲ နဲနဲဝတယ္။ ဝတာထက္ ေသြးဖိအား မ်ားေနတာမို႔ ေဆးလဲေပး၊ နည္းလဲညႊန္ လုပ္တယ္။ အငန္၊ အဆီ၊ အခ်ိဳ ေလ်ာ့စား၊ ေလ့က်င္ခန္း မ်ားမ်ားလုပ္ စသျဖင့္ေပါ့။ လိုက္မလုပ္ျဖစ္တာေတြကိုလဲ သူကို္ယ္တိုင္ဘဲ၊ ရိုးရိုး သားသား ေျပာပါတယ္။ ဒီေတာ့ “ေအးကြာ ဝတဲ့လူတိုင္း အပ်ိဳၾကီး မျဖစ္ၾကပါဘူး” လို႔ ေျပာထားလိုက္တယ္။ သူနဲ႔ ဖူးစာပါသူကေန “ဝိတ္ေလ်ာ့ပါလား” လို႔ ေျပာလာရင္ေတာ့၊ ဆရာဝန္ ခြ်တ္လို႔ မကြ်တ္သူ၊ ကြ်တ္သြားစရာ ရွိမလားလို႔ေပါ့။

• ဝလြန္းသူမ်ား ႏွလံုး-ေသြးေၾကာ ေရာဂါ၊ ဆီးခ်ိဳ နဲ႔ ေသြးတိုး ဒီ ၃ မ်ိဳးအျပင္ Obesity နဲ႔ Infertility ဆက္စပ္မႈ ရွိတယ္လို႔ သုေတသနတိုင္းက လက္ခံတယ္။ • ငယ္ကတည္းက ဝတဲ့မိန္းကေလးေတြ အပ်ိဳျဖစ္ေစာတယ္၊ ရာသီထိန္တာ ျဖစ္တတ္တယ္။
• ဝတယ္လို႔ ဘယ္လို ဆံုးျဖတ္မလဲ။ Height and Weight chart နဲ႔ တြက္တာအျပင္ Body mass index ဆိုတာ နဲ႔လဲ တိက်ေအာင္ တြက္ေသးတယ္။ သူ႔အေလးခ်ိန္ရဲ႕ ၃ဝ% က အဆီျဖစ္ေနရင္ Obesity လို႔ သတ္မွတ္တယ္။
• ၅ ေပ ၁ လကၼ အမ်ိဳးသမီး ဆိုရင္ ၁ဝ၅ ေပါင္ နဲတယ္၊ ၁၂၂ သင့္တယ္၊ ၁၄ဝ ေပါင္မ်ားတယ္။
• အမွန္က ဝရင္ Estrogen ဆိုတဲ့ မ-ေဟာ္မုန္း မ်ားေနတယ္။ သူမ်ားေနရင္ (ဘဲလင့္စ္) မွ်ေျခပ်က္ေတာ့ မ်ိဳးဥအိမ္ကေန မ်ိဳးဥ ထြက္တာကို အဟန္႔အတား ျဖစ္ေစတာမို႔ ကေလးရမွာကို သက္ေရာက္ေစတယ္။
• ကိုယ္ဝန္ရျပီး ေမြးတဲ့အခါလဲ သူမ်ားထက္ ခက္ေသးျပန္တယ္။

အရပ္ 5'-6" (1.675 m) ရွိတဲ့ မိန္းကေလးဟာ အေလးခ်ိန္ 58.9 Kg (129.58 Lb) - 63.5 Kg (139.7 Lb) လို႔ ႏိုင္ငံတကာ စံညႊန္းက ဆိုပါတယ္။ 123 Lb ရွိသင့္တယ္လို႔ ေနာက္တနည္းက အေျဖေပးပါတယ္။ ဒီဂဏန္း အားလံုးက အေနာက္ႏိုင္ငံေတြ အတြက္ပါ။ အာရွမွာဆို ဒီထက္ နည္းတာေတာင္ ပံုမွန္ျဖစ္မယ္။
ေဆးေတြကို သိပ္အားမေပးပါ။ ပိန္ေဆးထဲမွာ လူသံုးမ်ားတာကေတာ့ Sibutramine ျဖစ္တယ္။ အိႏၵိယမွာေတာ့ ကုေဋ ၂ဝဝ ကိုယ္အေလးခ်ိန္က်ေဆး ေစ်းကြက္ထဲမွာ (Meridia) နာမည္နဲ႔ ေရာင္းေနပါတယ္။ အေမရိကားနဲ႔ ဥေရာပမွာေတာ့ ဒီေဆးကို ေရာင္းခြင့္ ပိတ္လိုက္ပါျပီ။ ႏွလံုးေရာဂါ ျဖစ္ေစႏိုင္လို႔ပါ။

Obesity အဝလြန္ျခင္းအတြက္ ေဆးမ်ား
Randomized Controlled Trial (RCT) ေဆးကုသနည္းေတြရဲ႕ ထိေရာက္မႈကို စနစ္တက် ေလ့လာမႈျပဳလို႔ ထြက္လာတဲ့ ရလဒ္ေတြအရ -
1. Diethlyproprion = Trade off မသံုးေတာ့၊
2. Fluoxetine = Trade off မသံုးေတာ့၊
3. Maxindol = Trade off မသံုးေတာ့၊
4. Orlistat = Trade off မသံုးေတာ့၊
5. Phentermine = Trade off မသံုးေတာ့၊
6. Sibutramine = Trade off မသံုးေတာ့၊
7. Sibutramine + Orlistat = Trade off မသံုးေတာ့၊
8. Dexfenfluramine = Likely to be ieffective or harmful ထိေရာက္မႈ မေသျခာ သို႔မဟုတ္ စိတ္မခ်ရ၊
9. Fenfluramine = Likely to be ieffective or harmful ထိေရာက္မႈ မေသျခာ သို႔မဟုတ္ စိတ္မခ်ရ၊
10. Fenfluramine + Phentermine = Likely to be ieffective or harmful ထိေရာက္မႈ မေသျခာ သို႔မဟုတ္ စိတ္မခ်ရ၊
11. Phenylpropanolamine = Likely to be ieffective or harmful ထိေရာက္မႈ မေသျခာ သို႔မဟုတ္ ဒုကၡေပးႏိုင္သည္။

Rules of Weight Loss ကိုယ္အေလးခ်ိန္ခ် ဥပေဒသ
အဆီ တေပါင္က်ေအာင္ (ကလိုရီ) ၃၅ဝဝ ကို ပိုျပီးကုန္ေစအာင္ လုပ္ရမယ္။ မလြယ္ဘူးထင္ႏိုင္တယ္။ လိုတဲ့ခရီးေရာက္ဘို႔
ေျခတလွမ္းခ်င္းနဲ႔စရတာခ်ည္းဘဲ။ တိက်ခ်င္သူေတြအတြက္ေရးပါမယ္။ ၁။ BMR တြက္ပါ။ လူတေယာက္ အသက္ရွဴတာ။ အစာေခ်တာစတဲ့ မလုပ္မျဖစ္အလုပ္ေတြအတြက္ လိုအပ္တဲ့ အနည္းဆံုး (ကလိုရီ) ကိုေျပာတာပါ။ ေန႔တိုင္း ဒါထက္ပိုမစားပါနဲ႔။
၂။ ကိုယ္လုပ္ေနရတဲ့ အလုပ္မ်ိဳးရဲ႕ သေဘာသဘာဝကို တပါတ္စာအတြက္ ခ်ိန္ဆပါ။ အိပ္ေန၊ ထိုင္ေန၊ လမ္းသြားေန၊ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ေန၊ ထမင္းခ်က္ေန၊ စတာေတြအတြက္ သံုးရတဲ့ (ကလိုရီ) ေတြခ်ေရး။ ေပါင္းထည့္ပါ။
၃။ ကိုယ္စားေနသမွ် (ကလိုရီ) တြက္ခ်ပါ။ တပါတ္စာစစ္ေဆးၾကည့္ပါ။
၄။ BMR ဂဏန္းထဲကို ၂ နဲ႔ေပါင္းျပီး၊ ၃ ကို ႏုတ္လိုက္ပါ။ စားေနတာက ပိုရင္ ဝလိမ့္မယ္။ ျပင္ေပေတာ့။
၅။ Coke ေသာက္မဲ့အစား ေရတခြက္သာေသာက္လိုက္ပါ။ ၉၇ (ကလိုရီ) သက္သာေစတယ္။ ေထာပတ္သုတ္မစားဘဲ ေရွာင္တာ တဇြန္းကေန ၁၈၅ (ကလိုရီ) သသက္သာေစမယ္။ ေလကားအတက္အဆင္း ၁ဝ ခါလုပ္တာနဲ႔ ၁ဝဝ ကိုကုန္ေစမယ္။ ၁ဝ မိန္စအိပ္ရေစာထျပီး လမ္းခဏေလွ်ာက္တာ ၁ဝဝ ကုန္စအံုးမယ္။ တီဗြီၾကည့္ျပီး ၁ဝ မိနစ္ ေယာဂလုပ္ရင္ ၅ဝ ကုန္စေမယ္။
၆။ ေလ့က်င့္ခန္းက ကိုယ္အေလးခ်ိန္ခ်ဘို႔ ဒုတိယအေရးပါတယ္။ အၾကမ္းအားျဖင့္ တပါတ္ကို မိနစ္ ၂၅ဝ လုပ္ရမယ္။ မိနစ္ ၅ဝ စီ ၅ ရက္။ စလုပ္တဲ့သူ တပါတ္ ၃ ရက္ကေနစႏိုင္တယ္။

ကလိုရီမ်ားတာေတြ ငါးရက္ေလာက္ ေလ်ာ့စား၊ တေန႔ကို ငါးမိနစ္ေလာက္ ေခြ်းထြက္ေအာင္ ေလ့က်င္မႈ တခုခုလုပ္ျပီး၊ “ငါပိန္ရမယ္၊ ငါပိန္ရမယ္၊” ဆိုျပီး တေန႔ ငါးခါ ရြတ္ပါ။ ငါးက်ပ္သား မဟုတ္ဘူး၊ ငါးေပါင္ က်ရမယ္လို႔ သႏၷိ႒ာန္ခ်ပါခင္ဗ်ား။

ေဒါက္တာတင့္ေဆြ
၂ဝ-၈-၂ဝ၁၃